helenarigback.blogg.se

Hjärteklart

Vad är en vänskap

Publicerad 2014-09-03 06:15:46 i Livet,



Den finns en sång som heter "Vad är en vänskap" med musik av Josef Haydn och text av Ulla Hornborg. Jag har nynnat på den under sommaren.

Texten går 
"Vad är en vänskap? Kan den förklaras?
Blicken som säger vänner är vi.
Sällan vi talar om vad vi känner,
Vi vara vet det, vet det
Vänner vi skall förbli."

En vän är för mig en person som jag kan prata med, om allt, utan att bli ifrågasatt eller dömd. Vi kan också vara tysta och bara vara. Oavsett vart livet tar oss, så varar vänskapen, den utan krav. 

Texten fortsätter
"Kanske med åren, ses vi rätt sällan,
möts inte ofta, skiljas igen.
Men när vi träffas, du är densamma.
Vi vet det båda, vår vänskap varar än"

Att tillfälligt förlora kontakten, men ändå ta vid, där vi sist sågs. 
Att allt runt omkring kan ha förändrats, men vi är alltid desamma.

Texten slutar
"Fröjd det mig ger att, du finns i världen,
att vi kan mötas och skiljas så.
Helt utan fraser, självklart och enkelt.
Tänk att en sådan gåva, man kan av livet få."

För mig har det varit och är en oerhörd trygghet att veta att alltid, oavsett så finns de där för mig. Raka och ärliga, men de sparkar aldrig på mig när jag ligger. De tycker aldrig synd om mig, men accepterar mig för den jag är och bekräftar mig alltid. De hör av sig för att de vill och inte för att de känner att de måste. 

Det är för mig riktig vänskap!

Kommentarer

Postat av: Camilla

Publicerad 2014-09-03 09:33:35

Just precis 🎈🎈🎈

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela